"GOV"

Reactie en persbericht van de Gemeenschappelijke Officieren Verenigingen op het regeerakkoord

Reactie op het regeerakkoord: going Dutch

Nederland kan alleen verdedigd worden in bondgenootschappelijk verband. Een sterk bondgenootschap herken je aan het delen van de lasten en de risico’s. Ook met € 1,5 miljard erbij blijft Nederland een onbetrouwbare bondgenoot.

Rusland luistert alleen naar heldere boodschappen. Onze boodschap is, wij zijn een sterk en betrouwbaar bondgenootschap? Dit ontneemt de lust tot avonturieren. In Afrika kan alleen het stabiliseren en welvarend worden van landen de aanzwellende golf van vluchtelingen naar Europa indammen. Financiële steun alleen verergert alleen maar de corruptie. Het klimaat, het tekort aan zuiver water, het niet meer afhankelijk zijn van olie zullen tot vergaande verstoringen in de ons omringende samenlevingen in het Midden-Oosten en in Noord- en Centraal-Afrika leiden en daardoor ook onze samenleving destabiliseren. Interne en externe veiligheid zijn steeds meer verbonden.

De huidige toegezegde financiële middelen voor de regeerperiode 2017- 2021 staan in geen verhouding met het noodzakelijke investeren in de veiligheid in Nederland. De aan NAVO toegezegde 2% van het bbp zal pas lucht geven.

Met 1,5 miljard structureel extra gaan Defensie en Nederland het nog niet redden. De defensiebegroting zou dan uitkomen op iets minder dan 10 miljard; overigens nog steeds maar een achtste van wat de zorg of de sociale zekerheid ons kost. Zo blijft Nederland nog steeds voornamelijk naar binnen gericht, navel starend en kennelijk blind en doof voor wat er om ons heen gebeurt en op ons af komt. Met die € 1,5 miljard extra kan Defensie natuurlijk wel wat doen. Meer vlieguren voor onze vliegers, een uitbreiding van het personeelsbestand defensiebreed zodat er enige lucht komt. Maar ook de tekorten in de voorraadkamers wegwerken, de huidige schepen weer completeren met de wapens die ervoor bedoeld waren, de infanteristen enige kans geven dat zij steun krijgen van artillerie als dat echt nodig is. Wat met dit extraatje niet kan is het investeren in een bitter noodzakelijke groei van slagkracht; dat betekent geen nieuwe onderzeeboten vanaf 2025 en geen uitbreiding van het aantal F-35 gevechtsvliegtuigen, teneinde tenminste op het minimale operationeel noodzakelijke niveau te komen. Wat niet lukt is het op niveau brengen van de ‘maritieme power’ door de vervanging van de huidige fregatten, laat staan het verwerven van meer fregatten, onder meer met antiballistische raketverdediging. Onze landmachtbrigades blijven de vuursteun ontberen, waardoor zij mank lopen. Wat niet lukt is fatsoenlijk investeren in innovatie; wij denken dan onder meer aan robotica en onbemande systemen. Wat niet lukt is te klimmen naar een minimum noodzakelijk investeringspercentage. Kijkend naar de veel forsere toename aan maatschappelijk gedragen investeringen in hun defensies in de landen om ons heen binnen Europa, blijft Nederland op deze wijze dus parasiteren onder de veiligheidsparaplu van anderen. Met een defensiebudget van ca. 1,2% t.o.v. ons bbp blijft Nederland ver onder dat Europees gemiddelde van ca. 1,45%. Wij brengen op deze wijze nog steeds niet de door andere NAVO-landen van ons verwachte Nederlandse bijdrage op de been. Niet de gevraagde drie sterke en onafhankelijke landmachtbrigades, niet het verwachte aantal fregatten en onderzeeërs, en niet het juiste aantal geavanceerde F-35’s om binnen de NAVO de rol te spelen die ons toebedacht was. Defensie verwordt tot een verouderend lichaam omdat we niet bijdragen aan innovatieve vernieuwing met robotica, cyber en luchtverdedigingsraketten. Dat laat Nederland liever aan ‘anderen’ over. Alleen je eigen biertje betalen en vooral niet meedoen met het team. Dat is Nederland binnen EU en NAVO met deze te kleine toename van het budget.

Op 11 oktober jl. werd door de GOV een persbericht verspreid. Een dag later bereikten de sociale partners in de sector Defensie een arbeidsvoorwaarden onderhandelaarsresultaat. Onderstaand is het originele persbericht afgedrukt.

Persbericht: Defensie in het regeerakkoord

‘Te weinig en te laat’ luidt het oordeel van de Gezamenlijke Officieren Verenigingen GOV|MHB over de defensieplannen in het zojuist gepresenteerde regeerakkoord.

Te weinig omdat er met de extra € 1.5 miljard onvoldoende ruimte komt om op termijn grote vervangingsinvesteringen te doen zoals onderzeeërs, fregatten, gevechtsvliegtuigen, waarvoor wel een noodzaak bestaat op basis van de onderkende dreigingsontwikkeling wereldwijd. En te weinig omdat er al helemaal geen ruimte is om de slagkracht te vergroten en adequaat in te spelen op totaal nieuwe technologische ontwikkelingen, zoals cyber, antiballistische raket verdediging, onbemande systemen. Hierdoor levert Nederland niet wat de NAVO-partners van haar vragen en bestendigt zij de naam van onbetrouwbare bondgenoot die graag heeft dat ‘anderen’ voor de veiligheid zorgen.

Te laat omdat de gaten die geslagen zijn in het personeelsbestand door het nog immer uitblijven van een cao en adequate arbeidsvoorwaarden zo reusachtig zijn, dat herstel onder deze voorwaarden een enorme krachtsinspanning zal vergen.

De GOV roept de volksvertegenwoordiging op om na het debat over het mortierincident en de nodige zelfreflectie nu de daad bij het woord te voegen en de nieuwe regering middels moties op te wekken om binnen deze regeerperiode het defensiebudget stapsgewijs te laten stijgen tot ten minste het Europees gemiddelde. Wat neerkomt op een extra € 3 miljard.

Nadere informatie kunt u inwinnen bij:

• kltz ing. Marc de Natris: 06 53909334;
  • genm b.d. Harm de Jonge: 06 30995242

De GOV is met ruim tienduizend leden van alle krijgsmachtdelen de grootste federatieve belangen en beroepsvereniging voor officieren binnen Defensie.