Dood door eigen vuur

Een boek van Charles Sanders over de ongevallen bij Defensie in Mali en Ossendrecht en de aanklacht van de nabestaanden en vijf commando’s over de onverantwoorde risico’s die er genomen zijn door Regering, Parlement en Defensieleiding. De Gezamenlijke Officieren Vereniging eist een parlementaire enquête naar de falende aansturing van Defensie door Regering en Parlement, het bewust nemen van onverantwoorde risico’s en daarmede het onnodig in gevaar brengen van hun militairen
Dit mag nooit meer gebeuren!

Het boek “Dood door eigen vuur” van Charles Sanders ligt vandaag in de schappen van de boekwinkels. Het boek is een aanklacht tegen de onverantwoordelijke bezuinigingen bij Defensie, gedaan door de nabestaanden van de overleden militairen in Mali en bij het schietincident in Ossendrecht. Maar ook het verhaal van vijf commando’s en hun advocaat Ruperti, die nadrukkelijk de media opgezocht hebben omdat de omstandigheden waaronder zij hun gevaarlijke werk moesten doen, niet langer verantwoord waren.

De minister van Defensie heeft hiervoor het veld moeten ruimen. De hoogste militair, de CDS heeft zijn verantwoordelijkheid genomen en is, na een glanzende carrière, hiervoor opgestapt. De schuld wordt nu gelegd bij de militairen, het niet nee kunnen zeggen, de can-do mentaliteit.

Maar ligt de feitelijke schuld niet bij politici, die onverantwoord snel geld wilden binnen hengelen. Politici die onverantwoorde eisen aan de krijgsmacht bleven stellen, zoals minister Koenders over de commandant van het Korps Commando Troepen Kolonel Jelte Groen; “Wij beslissen wel wat u wel of niet moet uitvoeren”.

Regering en Parlement sturen Defensie veel directer aan dan andere ministeries. Waar een Regionaal Opleiding Centrum (ROC) zelf mag beslissen over de aankoop van gebouwen, moet Defensie dit soort beslissingen ter goedkeuring voorleggen aan de Tweede Kamer. Zo gaat het ook met materieel en met het inzetten van Defensie. Dat betekent ook dat men hierover beslist en daarmede de verantwoordelijkheid hiervoor mede draagt.

Het boek 'Dood door eigen vuur' van Charles Sanders ligt nu in de winkel

Ondanks deze diepe betrokkenheid en kennis van de omstandigheden nam men onverantwoorde risico’s met de opleiding, training, inzet en de veiligheid van zijn militairen. Ondanks de waarschuwende woorden van de Rekenkamer dat er ‘een onhoudbare wissel werd getrokken op Defensie’. Ondanks de waarschuwingen van de Officieren Vereniging en vele anderen volhardde men in zijn aanpak.

Regering en Parlement samen hebben aangestuurd op dit debacle. Defensie is instabiel geworden en is dat nog steeds. Onze loyale militairen, de nabestaanden hebben het recht om te eisen dat dit nooit weer zal geschieden. Regering en Parlement zullen verantwoording af moeten leggen voor hun eigen handelen en voor de aansturing van Defensie.

Dit mag nooit weer gebeuren, uw militairen, de nabestaanden hebben daar recht op!

Durft het Parlement zichzelf de maat te nemen, een parlementaire enquête naar het eigen functioneren?

Voorzitter Gezamenlijke Officieren Vereniging
Brigade-generaal b.d. Ruud Vermeulen