Kleur bekennen

Eindelijk hebben we dan de nieuwe CAO! Iedereen weet dat het hoog tijd was om de schandalig slechte financiële positie van Defensie medewerkers in alle categoriën fors te verbeteren. Leden van NOV en KVMO stemden met overweldigende meerderheid vóór. Ongeveer 4000 actief dienende officieren zijn vermoedelijk ook vóór, gaan mee genieten van de verbeteringen, maar hebben zich niet achter het akkoord kunnen scharen omdat zij geen lid zijn van enige bond.

Succes

Het was een zwaar gevecht waarbij de werkgever, de HDP, de staatssecretaris en de minister, ieder op hun eigen momenten in het lang slepende proces, zich tot het uiterste verzet hebben tegen de eisen en de wensen van de bonden. De voorzitters en onderhandelaar van de NOV en KVMO wendden vele malen al hun creativiteit en rationale onderbouwing aan om weer met nieuwe inzetten uit de impasses te komen. Zij hebben onvermoeibaar de kar voor u getrokken. En het is gelukt. Overigens konden zij dat doen mede op basis van de vele gesprekken die wij met officieren op kazernes en bases in het afgelopen jaar hebben gevoerd. Wij wisten goed waar de pijn zat, welke de verbeteringen waren die wij minimaal moesten bereiken. Die korte lijnen met ‘de werkvloer’, met u, zijn cruciaal gebleken.

Maar wij zijn er nog niet. Defensie zal het ‘loongebouw ‘geheel moeten vernieuwen – veel meer marktconformiteit en op basis van een functiewaardering die recht doet aan het bijzondere werk van de militair – de toelages verbeteren en een geheel nieuwe visie op personeel moeten formuleren. Aangezien die noodzakelijke aanpassingen veel geld gaan kosten, lopen ook hier de belangen van werkgever en werknemer – u dus – fors uiteen. Dit gaat dus opnieuw een harde en langdurige strijd worden.

Samen sterk

De afgelopen periode is opnieuw duidelijk geworden dat een eenling het niet gaat redden tegen ‘de reus‘ Defensie. Je wordt vermalen. Winnen kan alleen als de militairen collectief hun belangen naar voren brengen. Naast kwaliteit van argumenten, is het de massa die telt. De NOV is dus gebaat bij fors veel meer leden. En daar kunt u ons bij helpen.

Vraag bij uw collega officieren binnen uw squadron, uw stafafdeling, uw compagnie en bataljon, de KMA en NLDA eens rond wie van hen lid is van de NOV. Spoor hen aan om in voorkomend geval lid te worden. Om dan samen gewicht en steun te geven aan de zware gesprekken die voorzitters en on- derhandelaar van de NOV en KVMO in de komende maanden gaan voeren met de leiding van Defensie. Als elk lid van de NOV – actief dienend, maar ook de UGM-er en de gepensioneerde – minimaal één lid aanbrengt, zijn we een fors stuk op weg. Overtuig die collega, wijs haar/hem de weg naar de NOV-site en de aanmeldingsknop rechtsboven in, en vraag hen kleur te bekennen. Om solidair te zijn. Om verenigd te zijn. Om sterker te staan. En doet u het nú.

Beken kleur! Word lid van de Nederlandse Officieren Vereniging. Ga naar ikwordnulid.nl.

Het Dagelijks Bestuur van de Nederlandse Officieren Vereniging