Landmacht centraal in themanummer en symposium

Gisteren, 13 maart ontving Commandant Landstrijdkrachten, Luitenant-generaal Martin Wijnen, een bijzonder exemplaar van de Carré namens de Nederlandse Officieren Vereniging (NOV). Dit themanummer is de eerste van meerdere themanummers die in het teken staan van het denken over het optreden van de krijgsmacht. Dit eerste themanummer heeft de titel “Landoptreden: kerntaak warfighting” en is ook de opmaat naar de eerste van een reeks symposia.

Een mooie special met belangrijke onderwerpen voor de Koninklijke Landmacht. Belangrijk, omdat er veel in verandering is en belangrijk om het denken over het landoptreden en de focus op warfighting beter vorm te geven. Het bevat artikelen over lessen Oekraïne, conventionele afschrikking, multi domain operations en combined arms, het complexe gevecht van verbonden wapens. Hoe we de landmacht transformeren en het operationele vermogen – de gevechtskracht – doorontwikkelen, is te lezen in een interview

Denktank

“De NOV is niet alleen een vakbond maar ook een beroepsvereniging”, vertelt luitenant-kolonel Niels van Woensel, voorzitter van de NOV. “Met onze eigen denktank kunnen we bijdragen aan een krijgsmacht die op haar taken is toegerust door het inbrengen van kennis.” De voorzitter is blij met de samenwerking met de landmacht. “We staan niet alleen op de barricade voor onze leden maar willen ook zeker een gesprekspartner zijn voor de verschillende krijgsmachtdelen en de bestuursstaf”, aldus Van Woensel.

Symposium

Het eerste symposium krijgt als titel Landoptreden: Kerntaak Warfighting en zal op 12 mei plaatsvinden op de Kromhoutkazerne in Utrecht. Belinda Smeenk is Stafadviseur Strategie, Kennis en Innovatie en werkt samen met de NOV aan het symposium. “We hebben een mooie line-up voor die dag”, vertelt Smeenk. “Zo spreekt niet alleen onze eigen commandant Landstrijdkrachten maar gaat ook luitenant-kolonel Gijs Tuinman met vijf officieren in gesprek over Multi Domain Operations en wat dat voor het landoptreden betekent. ‘Veldheer’ generaal bd Mart de Kruif zal als dagvoorzitter ons door het programma leiden. Maar het belangrijkste is dat we aan de hand van de Carré-artikelen in discussie gaan over onze kerntaak als krijgsmacht: warfighting.”

De Carré valt bij leden op 15 maart op de deurmat maar is ook te digitaal te lezen via: https://tinyurl.com/mseryszc. Meer informatie over het symposium en inschrijvingen komt op de verenigingswebsite. Hou daarvoor onze socials en uw mail in de gaten.