Nieuw (militair) pensioenstelsel definitief akkoord

Defensie en de bonden hebben een akkoord bereikt over de vernieuwing van het pensioenstelsel voor militairen op basis van de Wet Toekomst Pensioenen (WTP) en het transitieplan waarin de nieuwe pensioenregels voor defensie. De achterbanraadpleging van de vier centrales leverde voor drie centrales een meerderheid op die ‘voor’ het nieuwe (militaire) pensioenstelsel zijn. De Hoofddirecteur Personeel en de vertegenwoordigers van de centrales tekenden daarop het akkoord.

In het akkoord zijn afspraken gemaakt over hoe de nieuwe pensioenregeling eruit gaat zien en de wijze waarop de bestaande pensioenafspraken in het nieuw stelsel zullen landen. Ook de compensatie voor bepaalde groepen militairen vormt onderdeel van de afspraken. De CMHF-sector Defensie heeft de afgelopen periode veelvuldig voorlichting gegeven over de verschillende onderdelen van het nieuwe (militaire) pensioenstelsel. De ledenraadpleging resulteerde in een tweederde meerderheid die zich voor het nieuwe stelsel uitsprak. Tijdens de voorlichtingen werd wel duidelijk dat veel leden het erg complex vonden en daarom moeite hadden om een goed oordeel te vormen. Wel werden de inspanningen die onze overlegvertegenwoordigers hebben geleverd gewaardeerd. Daarom hebben wij in de vergadering van het sectoroverleg Defensie opgeroepen om ook de komende maanden en jaren de communicatie naar het personeel te blijven volhouden.