Reactie GOV|MHB n.a.v. de spanningen in Oekraïne.

De erkenning door Rusland van de opstandige gebieden in de Oekraïne zorgt voor verdere destabilisering van de situatie in het oosten van de Oekraïne. Het is een grove schending van het internationale recht, temeer daar Rusland ook troepen naar de opstandige gebieden stuurt. Daarmee schendt Rusland de soevereiniteit en territoriale integriteit van de Oekraïne nog verder, na de eerdere bezetting van de Krim. Hoewel de Oekraïne geen lid is van de NAVO is steun aan dat land geboden. Soevereine staten, die zelf hun koers bepalen, zijn het fundament waarop het huidige, relatief stabiele, internationale systeem is gebouwd. Het accepteren van de schendingen van het systeem door acties zoals die van Rusland, zal het systeem uithollen en instabiel maken. Dat heeft dan direct invloed op de veiligheid en het welzijn van Nederland. Het is daarom van groot belang dat Nederland met zijn bondgenoten met alle mogelijke middelen druk blijft uitoefen op Rusland om zich te conformeren aan de internationale normen.

Om ervoor te zorgen dat Nederland in de toekomst met de bondgenoten die druk kan blijven uitoefenen, is het van het grootste belang dat Nederland blijft investeren in een capabele krijgsmacht. Als het internationale systeem ons wat waard is, dan zullen we inspanningen moeten blijven doen om een relevante bijdrage te kunnen leveren en daarmee onze eigen veiligheid te kunnen waarborgen.