"Voorzitter NOV, Ruud Vermeulen"

Verkiezingen 2021

Met nog een week te gaan hier nog een bijdrage van uw vakbond, maar eigenlijk nog veel belangrijker: uw beroepsvereniging. Wij staan en vechten voor een capabele defensieorganisatie. U moet uw belangrijke werk goed en zo veilig mogelijk kunnen doen.

En natuurlijk weten wij dat er vele problemen In Nederland zijn, zoals klimaat, een tekort aan huizen en een minder goed functionerende overheid wat uit de toeslagenaffaire mede is gebleken. Maar bij defensie gaat het al lang niet goed. Bovendien als je samenwerkt in een bondgenootschap en samen de kosten daarvoor wilt delen, dan moet je je afspraken wel nakomen. En 2% voor defensie is ook in een historische Nederlandse context niet hoog. En dit temeer als zijnde een van de rijkste landen in de wereld. Wij parasiteren op dit moment op andere landen voor onze veiligheid.

Maar zoals gezegd, wij zijn een beroepsvereniging van officieren. Dus wij, als vereniging, staan pal voor de krijgsmacht en zijn grote noden.  In bijgaand overzicht heef onze denktank Defensiebeleid & Krijgsmacht de insteek van de diverse partijen op het gebied van de defensie-inspanningen inzichtelijk gemaakt. 210305 Matrix verkiezingsprogramma’s v3a . Samengevat komen wij tot de navolgende conclusies:

NOV en KVMO, ijverend voor een krijgsmacht die beter toegerust is voor haar taken, zijn gebaat bij veel stemmen op VVD, CDA, CU, SGP en – minder prominent – PvdA en D66.

Overigens, van de partijen Forum, JA21 en VOLT is het moeilijk om een soortgelijke uitspraak te doen. Hun programma’s ogen erg aantrekkelijk voor een sterkere defensie, maar het CPB heeft hun concrete voorgenomen acties helaas niet kunnen doorrekenen.

En dan nog een ander belangrijk punt. In de afgelopen jaren hebben wij gemerkt hoe belangrijk het is dat er in de Vaste Kamercommissie voor Defensie ten minste een paar leden zijn met een militaire achtergrond, maar ook met een militaire achterban. Je kunt geen goede parlementaire controle uitoefenen als je niet begrijpt waar het om draait. Als je niet de vinger op de zere plek weet te leggen. Daarom zullen de komende twee dagen twee leden van ons die aspiraties hebben om kamerlid te worden via een vlog aan het woord worden gelaten.

Volgende week maandag bij de start van de verkiezingen komt er ook nog een vlog van de voorzitter NOV met het Eerste-Kamerlid, en natuurlijk lid van de vereniging, Toine Beukering.

Wij hopen oprecht dat ook Defensie niet alleen bij parlementariërs maar ook bij kiezers, bij u de aandacht krijgt die zij verdient.