Veteranen helpen nieuwe Nederlanders inburgeren

Spreekvaardigheid is voor inburgeraars die de Nederlandse taal willen leren vaak moeilijk. Daardoor lopen ze dagelijks tegen allerlei praktische problemen aan. Door regelmatig gesprekken te voeren in het Nederlands leert de inburgeraar zich makkelijker te redden in dagelijkse situaties.

Met deze spreekvaardigheid als uitgangspunt is ROC Friese Poort in Emmeloord in 2016 in samenwerking met de Nederlandse Officieren Vereniging een succesvolle pilot gestart door de inzet van veteranen bij de reguliere inburgeringslessen.

Veteranen hebben in hun opleidingen en tijdens door hun uitzendingen kennis en ervaring opgedaan met diverse culturen, religieuze groeperingen en kunnen zich daarom goed inleven in hoe mensen uit andere landen denken en doen. De inburgeraars gaan, als toevoeging op het inburgeringsprogramma, tien keer aan de hand van beeldend materiaal in gesprek met de veteraan en veelal samen met zijn/haar partner. Gespreksonderwerpen zijn gericht op omgangsvormen, normen en waarden en het belang van de eigen inzet voor een succesvolle integratie. Praten over jezelf, wonen en leven in Nederland, eten en drinken en vrije tijd verlaagt de drempel om te spreken en creëert verdere diepgang.

De veteranen leveren dankzij hun inzet bij deze inburgeringstrajecten een belangrijke maatschappelijke bijdrage en het verhoogt waarschijnlijk ook het slagingspercentage van de verplichte inburgeringscursus.

De betrokken deelnemers, veteranen-koppels en docenten zijn zeer enthousiast over het bereikte resultaat. In januari 2018 start een nieuwe groep in Emmeloord. Ook wordt het traject uitgerold in Leeuwarden (maart/april) en in de regio Ede/Arnhem/Veenendaal.

Voor deze nieuwe groepen zijn we op zoek naar veteranen (eventueel met partner) die zich als vrijwilliger willen inzetten voor inburgeraars Het gaat om 5 – 10 lessen van 1,5 uur op basis van een vrijwilligersvergoeding. De veteranen maken gebruik van bestaand lesmateriaal en starten met een voorlichtingsmoment.

Ben of ken jij een veteraan die zijn/haar ervaring in wil zetten om inburgeraars te helpen integreren? Neem dan contact op met onderstaande contactpersoon: